1. Woord vooraf
De basisschooltijd is een belangrijke periode in het leven van een kind. U vertrouwt uw kind toe aan de zorg van de leerkrachten op de basisschool. U kiest de basisschool daarom met zorg uit.
Op dit moment bekijkt u onze schoolgids 2024-2025. In deze schoolgids geven we informatie over onze identiteit, hoe wij het onderwijs vorm geven en hoe wij zorg dragen voor onze leerlingen. Ook leest u hier alles over communicatie, samenwerking en gemaakte afspraken.
CBS De Parel is een open christelijke school. Kinderen vanuit verschillende achtergronden zijn bij ons op school van harte welkom. Vanuit ons geloof in God willen we een basis scheppen voor een veilige en vertrouwde leeromgeving.
Ieder kind is uniek en wij geloven dat ieder kind talenten heeft. Ons motto is daarom ook: 'Elk talent telt!'. We zetten in op de brede ontwikkeling van de kinderen. Dat houdt in dat we naast rekenen en taal ook zeker aandacht hebben voor de sociale en creatieve vaardigheden. Daarnaast willen we de kinderen goed voorbereiden op de toekomst. Dit doen we door het aanleren van 21e eeuwse vaardigheden, zoals eigenaarschap, kritisch nadenken en samenwerken.
Wilt u nader kennismaken met onze school of wilt u uw kind(eren) inschrijven, dan kunt u contact met ons opnemen. Ook voor andere vragen en/of opmerkingen staan wij open.
Waar in de schoolgids wordt gesproken over ouders, bedoelen we uiteraard ouders/verzorgers.
Namens het team van CBS De Parel,
Helma Heesterman-Stam (directeur)
Frieda Tillema (adjunct-directeur)
1.1. CBS De Parel
Bij de naam van onze school hebben we drie associaties:
- In de Bijbel wordt het Koninkrijk van God vergeleken met een Parel van grote waarde'.
- Het begin van een parel is vaak een zandkorreltje dat in een oesterschelp terecht komt. De oester legt er een dun laagje parelmoer omheen. Dat wordt dagelijks enkele keren herhaald. Zo groeit de parelmoer jaar na jaar, tot na ongeveer 12 jaar een parel is ontstaan zoals wij die kennen. Dan wordt de oester te klein, de parel moet er uit. Dit symboliseert prachtig de ontwikkeling van onze kinderen. Met veel liefde en geduld worden er dagelijks door ouders/verzorgers en leraren waarden, normen, kennis en vaardigheden toegevoegd. En als het kind dan een jaar of 12 wordt, is het voldoende gegroeid om de veilige beschutting van de basisschool te verlaten en naar een passende vorm van voortgezet onderwijs te gaan.
- Bovendien verwijst deze naam naar het beeld dat geschetst wordt in een lied van Elly en Rikkert:
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je, dat je een parel bent
Een parel in Gods hand !
1.2. Het 'verhaal van De Parel'
Vanuit ons Christelijk oogpunt, denkend vanuit onze kernwaarden, zien wij ieder kind als een uniek mens, met al zijn/haar talenten op zowel cognitief als op creatief en sociaal vlak. Ons onderwijsaanbod is daarom ook gericht op de brede ontwikkeling. Daarom gaan we samen met het kind op zoek naar zijn/haar talent. We stimuleren en ondersteunen het kind in zijn/haar gehele ontwikkeling, ook kijkend naar toekomstgerichte vaardigheden, waarbij een goede samenwerking met ouders van belang is. Onze school biedt een veilige omgeving waarin een kind, vanuit een doorgaande lijn (van 0 tot 12 jaar) kan uitgroeien tot een volwaardig en respectvol burger.
1.3. Missie en visie
Missie:
Met hart en ziel werken wij samen met de ouders aan de ontwikkeling van de kinderen tot volwaardige en respectvolle burgers die sociaal, zelfstandig en vol zelfvertrouwen kunnen functioneren in de maatschappij van de toekomst.
1.4. Onze kernwaarden
- Op onze school is liefde voor de naaste de basishouding voor ons handelen
- Op onze school zorgen we voor een sfeer waarin iedereen met plezier kan werken
- Op onze school hebben we aandacht voor elkaar
- Op onze school krijgt iedereen verantwoordelijkheid voor eigen doen en laten
- Op onze school is respect voor de ander en voor de schepping vanzelfsprekend
1.5. Identiteit
Vanuit ons Christelijk oogpunt, denkend aan onze kernwaarden, geven wij onze identiteit dagelijks vorm binnen de school. Zo starten en eindigen we iedere dag in de groep met een gebed. Daarnaast maken we dagelijks gebruik van de methode Kind op Maandag, waarbij aan de hand van een verhaal, gesprek en/of lied de basis (waarden en normen) van het Christelijk geloof wordt meegegeven.
We vieren met elkaar de Christelijke feestdagen, soms in school en soms in de kerk.
Vanuit de kernwaarden leven we met elkaar mee, zowel binnen als buiten de school. Bijvoorbeeld door geld te sparen voor een goed doel, het steunen van plaatselijke initiatieven en of extra aandacht voor mensen die dat nodig hebben. Zo geven we ook gelijk vorm aan burgerschap.
In de nieuwsbrief die elke twee weken vanuit school verschijnt wordt aangegeven welke verhalen de komende weken behandeld zullen worden, zodat hier thuis over doorgepraat kan worden en het bijbellezen eventueel parallel kan lopen. In de nieuwsbrief staat ook het bijpassende 'Lied van de week' genoemd. Deze is meestal geplaatst als link. Als u daarop klikt, krijgt u de video die bij het lied hoort.
2. De kwaliteit van onze school
Op onze school geven we kwalitatief goed onderwijs. Om deze kwaliteit te kunnen blijven bieden, kijken we kritisch naar onze inhoud van het onderwijs, monitoren we systematisch onze kwaliteit en volgt het team doelgerichte scholing.
2.1. Scholing
Om ook in de toekomst goed te kunnen functioneren nemen de leerkrachten regelmatig deel aan bij- en nascholingscursussen. Als school hebben we jaarlijks een aantal studiedagen, waarop we als team gezamenlijk werken aan kennis en vaardigheden die van belang zijn voor de beoogde ontwikkeling van de kwaliteit van de school. Ook bezoeken we regelmatig elkaars lessen om die kritisch met elkaar te evalueren. Zonodig kunnen we gebruik maken van video-coaching.
Afgelopen schooljaar zijn we begonnen met scholing gerichtop het werken met EDI (Expliciete Directe Instructie). Van belang is dat de uitleg en de verwerking van de leerstof leiden tot begrip van de leerstof. De verwerking kenmerkt zich door: actieve leerlingen en ondersteuning door de leraar (in evenwicht met uitdaging). Deze scholing zetten we in schooljaar '24-'25 voort.
Daarnaast worden er diverse individuele scholingen gevolgd.
2.2. Onderwijsinspectie
In oktober 2020 hebben we deelgenomen aan het themaonderzoek 'kwaliteitsverbetering en de leerlingpopulatie' van de onderwijsinspectie. De inspecteur was positief over onze school en met name over het lezen met de leesmethodiek List en de talentbevordering.
2.3. Overzicht kwaliteitsmetingen
Wij willen werken aan de verbetering van onze kwaliteit, daarom zetten we jaarlijks vragenlijsten uit onder onze leerlingen en tweejaarlijks onder de ouders en leerkrachten.
Veiligheid | Jaarlijks onder leerlingen en tweejaarlijks onder leerkrachten en ouders |
Tevredenheid | Tweejaarlijks onder leerlingen, leerkrachten en ouders |
Basiskwaliteit | Tweejaarlijks onder het team |
Zelfevaluatie Strategisch Beleidsplan | Tweejaarlijks onder de staf en een aantal teamleden |
In schooljaar 2023-2024 zijn de volgende vragenlijsten uitgezet:
- Vragenlijst Veiligheid leerlingen
- Vragenlijst Tevredenheid leerlingen
- Vragenlijst Tevredenheid medewerkers
- Vragenlijst Tevredenheid ouders
2.3.1. Veiligheid leerlingen
In februari 2024 hebben we onder de leerlingen van groep 5 t/m 8 de vragenlijst veiligheid uitgezet. De respons op deze vragenlijst was 96%, bijna alle leerlingen hebben de vragenlijst ingevuld. Wij hebben de norm op 3 gezet, dit is een hoge norm bij een 4-puntsschaal.
CBS De Parel scoort als school 3,41 op een 4- puntsschaal. Van de leerlingen krijgen we voor de
veiligheid het rapportcijfer 8. Op alle beleidsterreinen scoren we ruim boven de norm. De kinderen voelen zich veilig op school, in de klas, op het plein en tijdens de overblijf, dit is de basis om tot ontwikkeling te komen. Om voor een fijn en veilig leerklimaat te blijven zorgen, richten we onze aandacht op het optreden van de leraar en de opstelling van de leerling. We blijven inzetten op de sociaal, emotionele ontwikkeling en de weerbaarheid van de kinderen door de wekelijkse lessen Kwink en de Voel je Sterk lessenserie die we één keer per schooljaar aanbieden aan de leerlingen van groep 3 t/m 8. Daarnaast gaan we met de kinderen in gesprek over hun welbevinden.
2.3.2. Tevredenheid leerlingen
Dit jaar is, in tegenstelling tot 2022, een zeer uitgebreide vragenlijst uitgezet waardoor de scores niet één op één te vergelijken zijn met die van twee jaar geleden. We scoren net onder de norm (2,91). We kunnen niet alles duiden en willen het verder onderzoeken. Zes beleidsterreinen scoren boven de norm en zes onder de norm. Toch geven de leerlingen de school het rapportcijfer 7,4 en vinden ze onze school een goede school (3,18). Wat opvalt is dat gemiddeld genomen ongeveer 25% van de leerlingen uit groep 5 t/m 8 minder tevreden is, ongeveer 75% is wel tevreden. De leerkrachten van groep 5 t/m 8 hebben de vragenlijsten zelf geanalyseerd en nemen de aandachtspunten die uit deze vragenlijsten naar voren zijn gekomen mee in hun lesgeven en gaan hierover in gesprek met de kinderen.
2.3.3. Tevredenheid medewerkers
In februari 2024 hebben we onder de medewerkers de vragenlijst tevredenheid uitgezet. De respons op deze vragenlijst was 50%. Wij hebben de norm op 3 gezet, dit is een hoge norm bij een 4-puntsschaal.
De personeelsleden die de vragenlijst hebben ingevuld zijn tevreden. De medewerkers geven de school een 8,0.
Twee indicatoren scoren net onder de norm:
1) De zorgleerlingen worden in voldoende mate besproken. Dit is te verklaren door de afwezigheid van de intern begeleider. Wel is er zo nodig wat ondersteuning door de orthopedagoog van de stichting gegeven, dit betrof met name de leerlingen die een CLB-traject volgen. Sinds 1 april hebben we weer een intern begeleider en kunnen de zorgleerlingen weer besproken worden. Ook zal het bespreken van de zorgleerlingen een vast agendapunt op de studiedagen worden.
2) De werkdruk is acceptabel. De werkdruk is al jaren een aandachtspunt binnen het onderwijs en ook op De Parel. Van het personeel geeft 75% aan dat de werkdruk acceptabel is en 25% geeft aan dat het bijna niet acceptabel is. Dit schooljaar hebben we te kampen met behoorlijk wat uitval wegens ziekte, waardoor collega's gevraagd worden extra te werken en waardoor de kinderen met enige regelmaat verdeeld worden over de groepen.
2.3.4. Tevredenheid ouders
In februari 2024 is de vragenlijst Tevredenheid onder de ouders afgenomen. De respons op deze vragenljst was 46%.
Dit jaar is er, in tegenstelling tot 2022, een zeer uitgebreide vragenlijst uitgezet. Hierdoor is de vragenlijst niet één op één te vergelijken met die van 2022. We scoren, op twee beleidsterreinen na, alle beleidsterreinen ruim boven de norm. Hier zijn we blij mee en dit geeft aan dat de ouders over het algemeen tevreden zijn over de school. De beleidsterreinen afstemming (3,31), leertijd (3,30) en pedagogisch handelen (3,27) scoren het hoogst. De twee beleidsterreinen die onder de norm scoren zijn kwaliteitszorg (het verstrekken en ophalen van
informatie bij ouders) en zorg en begeleiding (de hulp die school biedt aan de kinderen en het betrekken van ouders hierbij). We kunnen niet alles verklaren en gaan hier graag over in gesprek. Ook willen we de samenwerking met ouders verstevigen.
3. Vakken en methoden
Dit zijn de vak- en vormingsgebieden die bij ons op school voorkomen en de eventueel bijbehorende methoden.
3.1. De inhoud van het onderwijs
Op onze school wordt gewerkt met het leerstofjaarklassensysteem. De leerlingen worden geplaatst in jaargroepen; de leerlingen van groep 1 en 2 worden om organisatorische en opvoedkundige redenen bewust bij elkaar geplaatst in een combinatiegroep. Kleuters leren het meest door te spelen. De leerkracht stimuleert dit leerproces door heel gericht spel aan te bieden dat past bij de fase waarin een kind qua ontwikkeling is. In groep 1/2 wordt de ontluikende geletterdheid gestimuleerd d.m.v. spelletjes en activiteiten (gericht op de auditieve en visuele ontwikkeling). Vanaf groep 3 wordt er binnen de groepen gedifferentieerd op basisniveau, verlengde instructie en verdieping voor lezen, taal, spelling en rekenen. De beschikbare onderwijstijd wordt op evenwichtige wijze over de vakken verdeeld, waarbij de nadruk ligt op rekenen en taal/lezen, maar waar er ook ruimschoots tijd is voor vakken die betrekking hebben op de sociale en creatieve vaardigheden.
3.2. Overzicht
Vak- en vormingsgebied | Methode | Groep |
Godsdienstige vorming | Kind op Maandag | 1 t/m 8 |
Sociaal Emotionele Ontwikkeling (inclusief Burgerschap en mediawijsheid) | Kwink | 1 t/m 8 |
Rekenen en wiskunde | Wereld in Getallen | 3 t/m 8 |
Taal/Spelling | Taal Actief | 4 t/m 8 |
Lezen | Nieuwsbegrip List | 4 t/m 8 3 t/m 8 |
Schrijven | Pennenstreken | 3 t/m 8 |
Engelse taal | Join In | 1 t/m 8 |
Wereldoriëntatie | Blink | 3 t/m 8 |
Verkeer | Verkeerskalender School op Seef Methodes VVN Praktische verkeerslessen School op Seef Verkeersexamen VVN | 1 t/m 3 4 t/m 8 1 t/m 8 7 |
3.3. Burgerschap
De school is een oefenplaats voor goed burgerschap. In de klas, op het schoolplein, tijdens het overblijven, krijgt de leerling te maken met processen, gedragingen en gebeurtenissen die ook voorkomen in de ‘echte’ samenleving. Op school wordt de leerling gestimuleerd voor zijn mening uit te komen en respect te hebben voor mensen die anders zijn. Hij kan zijn sociale competenties verder ontwikkelen, wordt zich bewust van zijn sociale rechten en plichten en kan meedenken en meebeslissen. Wij gebruiken hierbij onze methode voor levensbeschouwing, aardrijkskunde en geschiedenis. Onze methode voor de sociaal emotionele ontwikkeling 'Kwink' besteedt ook structureel aandacht aan burgerschap. Ook hebben we een abonnement op de SamSam, door middel van dit tijdschrift leren de kinderen uit groep 5 t/m 8 over andere culturen.
Onze school heeft het Joods herdenkingsmonument geadopteerd. Op 4 mei wordt hier door leerlingen van de school tijdens de plaatselijke herdenking een krans en bloemen gelegd.
Ook houden we acties op school waarbij we geld ophalen voor andere kinderen, die in een minder bedeelde positie verkeren. Het uiteindelijke doel is dat leerlingen zich de kennis, houdingen, vaardigheden en reflectie eigen maken die hen in staat stellen om op een positieve manier deel te nemen aan de samenleving.
De leerlingenraad kiest, in samenspraak met de kinderen uit groep 6 t/m 8, voor welk goed doel we gaan sparen en acties ondernemen.
Verder leren we de kinderen op een actieve manier zorg te dragen voor hun omgeving en het milieu. We scheiden op school ons afval en er vinden regelmatig gastlessen plaats over recyclen. Daarnaast doet groep 7 jaarlijks mee met de e-waste race, waarbij ze elektronisch afval inzamelen om dit te laten recyclen.
Wandelen voor water
4. De zorg voor de leerlingen
De zorg voor onze leerlingen begint al tijdens de inschrijving. Samen met de ouders kijken we zorgvuldig of onze school kan voorzien in de onderwijsbehoeften van een kind. Ook nadat leerlingen naar het voortgezet onderwijs zijn vertrokken houden we contact met de vervolgschool om te zien of het daar goed met hen gaat.
4.1. Instroom van de leerlingen
Ruim voor de vierde verjaardag kunt u uw kind als leerling aanmelden. Voor een oriënterend bezoek en/of de inschrijving kan een afspraak gemaakt worden. Dit kan door uw contactgegevens onder het kopje contact op de website in te vullen of door te bellen naar school (078-6742496).
Samen met de ouders kijken we zorgvuldig of onze school kan voorzien in de onderwijsbehoeften van een kind.
Ongeveer zes weken voor de 4e verjaardag krijgen de kinderen een uitnodiging voor de wen-ochtenden die gedurende de laatste 2 weken voor de 4e verjaardag mogelijk zijn (maximaal 5 dagdelen).
Natuurlijk heeft een kleuter wel eens een 'ongelukje', maar we gaan er van uit dat de kinderen als ze vier jaar zijn, ook zindelijk zijn.
Indien een oudere leerling aangemeld wordt, wordt er een afspraak gemaakt voor een gesprek met de directeur. Daarnaast zullen wij altijd contact opnemen met de vorige school om zo goed mogelijk in beeld te krijgen welke onderwijsbehoefte dit kind heeft en welke belemmerende en stimulerende factoren een rol spelen. (Zie ook '4.9 Passend Onderwijs'.)
4.2. Leerlingvolgsysteem
Natuurlijk wordt het dagelijks werk van de leerlingen door de groepsleerkrachten gevolgd en van feedback voorzien. Hierbij is het streven om vooral het positieve te benadrukken.
In de groepen 1/2 observeren we de leerlingen systematisch aan de hand van de SLO leerlijnen. Vanaf groep 3 worden voor de diverse vakgebieden methodegebonden toetsen afgenomen om zo de vorderingen van de leerlingen binnen de aangeboden lesstof te volgen. Daarnaast worden in de groepen 3 t/m 8 de Cito toetsen afgenomen. Deze landelijk genormeerde toetsen geven een beeld van de vorderingen van de leerlingen en van het schoolniveau t.o.v. andere scholen. Tweemaal per jaar worden deze resultaten in een teamvergadering besproken.
De toetsgegevens e.d. worden door de groepsleerkrachten besproken met de intern begeleider en indien het noodzakelijk is, wordt er afgesproken welke specifieke hulp geboden moet worden.
Alle resultaten van observaties en toetsen worden bijgehouden in ons leerlingvolgsysteem ParnasSys. Hierin worden ook alle andere relevante gegevens opgeslagen.
We vinden het belangrijk om samen met de ouders de ontwikkeling en het welbevinden van het kind te volgen. Daarvoor zijn gedurende het schooljaar een aantal momenten gepland. Hoe en wanneer kunt u lezen in hoofdstuk 6 Ouders onder het kopje Informatie. Daarnaast kan het zijn dat vanuit de school tussentijds contact met de ouders wenselijk is. Ook de ouders kunnen, als zij daar aanleiding toe zien, altijd tussentijds op school over hun kind komen praten.
4.3. Welke speciale zorg voor kinderen met specifieke behoeften?
Als blijkt dat een leerling op de een of andere manier niet tot zijn/haar recht komt, bespreekt de groepsleerkracht dit met de ouders en de intern begeleider. Gezamenlijk wordt bekeken of er specifieke hulp nodig is en hoe we dit kunnen bieden.
Soms kan het nodig zijn externe deskundigen te raadplegen. Hierbij valt te denken aan de orthopedagoog, logopedist of de ambulante begeleider uit een school voor speciaal basisonderwijs.
4.4. Meer- en hoogbegaafde leerlingen
In elke klas zitten ook leerlingen die extra uitdaging nodig hebben. Daarvoor hebben we binnen de school een plusklas opgezet. Eénmaal per week krijgen de kinderen hier extra begeleiding. De doelstelling van de plusklas is het tegemoet komen aan de specifieke behoeften van meer- of hoogbegaafde kinderen van de groepen 4 t/m 8, zowel op intellectueel als op sociaal-emotioneel en creatief gebied. Daarbij proberen we aan te sluiten bij de belangstelling van een kind. Ook werken de kinderen zelfstandig in hun plusmap in de eigen groep.
CSG De Waard kent naast het werk en de mogelijkheden op haar scholen ook een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafde leerlingen; de Kangoeroeklas. De Kangoeroeklas is bedoeld voor leerlingen die een dusdanige aanvullende zorg- en ondersteuningsbehoefte hebben, waar de eigen school redelijkerwijs onvoldoende aan tegemoet kan komen. (zie 13.9 Regionale plusklas 'De Kangoeroe')
4.5. Logopedie
In de onderbouw wordt veel aandacht geschonken aan de spraak- en taalontwikkeling. Als we merken dat het kind hierin niet voldoende ontwikkelt, kan de hulp van een logopedist noodzakelijk zijn.
In groep 2 worden alle leerlingen logopedisch gescreend en krijgen ouders waar nodig advies.
Logopedische begeleiding kan ook ingezet worden bij lees- en spellingproblemen.
Er is een nevenvestiging van Logopediepraktijk Spreekvaart in onze school gevestigd is, daardoor kan logopedische behandeling voor leerlingen van alle groepen op school plaatsvinden.
4.6. Door- en uitstroom van leerlingen
Normaal gesproken gaan de leerlingen na het doorlopen van een leerjaar door naar het volgende leerjaar. Ondanks alle zorg die er voor de leerlingen is, kan het in een enkel geval toch beter zijn als een leerling een jaar overdoet.
Het kan ook voorkomen dat een leerling een dermate grote voorsprong heeft in het leerproces dat het voor het kind beter is een leerjaar over te slaan.
Deze situaties worden altijd met de ouders besproken, waarbij ook terdege rekening gehouden moet worden met de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Er zal een afweging gemaakt worden van de voors en tegens van het doubleren of het overslaan van een leerjaar. Hier ligt dus een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders en school, waarbij in voorkomende gevallen de school de eindbeslissing neemt.
Als blijkt dat het onderwijsaanbod van de school niet toereikend is met betrekking tot de onderwijsbehoeften van het kind, zullen wij het zorgtraject vervolgen. Hoe het zorgtraject eruit ziet, leest u in 4.9.'Passend onderwijs'.
4.7. Regels voor toelating
In principe kan elke ouder zijn/haar kind op onze school aanmelden. Bij de inschrijving zal duidelijk naar voren komen dat wij een christelijke school zijn en hoe wij dit binnen de school vormgeven. Ouders worden geacht dit te respecteren.
Als bij de aanmelding/intake sprake is van specifieke behoeften op begeleidingsgebied, dan wordt onderzocht of er binnen de school voldoende mogelijkheden te realiseren zijn om aan de begeleidingsvraag te voldoen (zie verder 4.9 Passend onderwijs').
Bij de aanmelding dienen ouders alle relevante gegevens m.b.t. het kind aan de school te verstrekken, inclusief eventuele onderzoeksverslagen van voorgaande scholen of voorschoolse periode. Als achteraf blijkt dat ouders belangrijke informatie hebben achtergehouden kan de school alsnog van een definitieve inschrijving afzien en besluiten een leerling niet toe te laten.
4.8. Beleid schorsing en verwijdering leerlingen
In uitzonderlijke gevallen kan een leerling (tijdelijk) de toegang tot de school ontzegd worden. Uiteraard is er in dit soort gevallen overleg tussen ouders, leerkracht, directie en de bestuurder van CSG De Waard.
Het beleidsplan 'Toelating, schorsing en verwijdering leerlingen' is op school aanwezig en is na te zien op de website.
4.9. Passend onderwijs
Onze school is aangesloten bij het 'Samenwerkingsverband (SWV) passend primair onderwijs Hoeksche Waard 28.04'.
Het motto van het SWV 28.04 is: 'Geen kind het eiland af'. Dit wil zeggen dat wij er naar streven elk kind dicht bij huis passend onderwijs te bieden. Helaas kan dit niet altijd. De basisondersteuning en de extra ondersteuning van de school is niet altijd toereikend. Wat betekent dit voor u als ouder en voor uw kind?
4.9.1. Aanmelding en toelating
Het kan zijn dat de school bij de aanmelding voorziet dat zij, na overleg met u en eventuele deskundigen, niet kan voldoen aan hetgeen uw kind nodig heeft, dan heeft de school de wettelijke verplichting samen met de ouders te zoeken naar een meer geschikte school. Mocht dit niet lukken dan kan de school uw kind aanmelden bij de Ondersteuningscommissie. Zij gaan u dan verder helpen. Hoe de Ondersteuningscommissie dit doet is na te lezen op de website.
4.9.2. Zorgtraject
Het kan zijn dat het met uw kind niet goed gaat bij ons op school. U merkt dit thuis aan uw kind of u hoort dit van de leerkracht. Vaak betreft het problemen op het gebied van de leerstof, de begeleiding van de leerkracht, het welbevinden of het gedrag.
4.9.3. Wat mag u van ons verwachten en wie komt u tegen in het zorgtraject?
We onderscheiden de volgende stappen:
- Niveau van de leerkracht: De leerkrachten volgen en analyseren systematisch de voortgang in de ontwikkeling van de kinderen. Zij signaleren zo vroegtijdig welke kinderen ondersteuning nodig hebben.Zijn er zorgen omtrent een kind, dan wordt dit besproken met de ouders. Leven er zorgen bij ouders, dan kunnen zij altijd terecht bij de leerkracht.
- Niveau van de intern begeleider: Heeft uw kind een onderwijsbehoefte waarbij specifieke ondersteuning nodig is, dan wordt dit door de leerkracht en de IB-er besproken met u. Samen wordt er gekeken wat er binnen de school geboden kan worden en wat passend is bij uw kind. Ook wordt er gesproken over wat u thuis ter ondersteuning kunt doen om aan die onderwijsbehoefte van uw kind te voldoen.
- Niveau van de extern begeleider: De externe ondersteuners ondersteunen de interne ondersteuners en de leerkrachten in het realiseren van een passend aanbod op de onderwijs- en opvoedingsbehoefte van het kind. De externe ondersteuners gaan aan de slag met de leerkracht en niet met het kind.
- Niveau van Ondersteuningscommissie: Mochten de leerkrachten, interne en externe ondersteuners geen antwoord meer hebben op de onderwijs- en opvoedingsbehoefte van het kind, dan zijn zij handelingsverlegen. Zij kunnen zich dan richten tot de Ondersteuningscommissie (OC) van het samenwerkingsverband. Mogelijk adviseren zij dan dat een andere school meer passend is bij de onderwijsbehoeften van het kind.
Voor vragen kunt u zich wenden tot de directeur of intern begeleider van de school. Mocht dit naar uw beleving onvoldoende duidelijkheid geven dan kunt u zich wenden tot de directie van het SWV:
Directie SWV PO Hoeksche Waard
Mevr. N.A. de Ronde-Davidse
Johannes Kolfstraat 1
3273 CA Westmaas
0186-219051
5. Het team
Op De Parel werken we met een enthousiast, ervaren team dat met liefde en plezier uw kind de aandacht wil geven die het nodig heeft.
We streven er naar om maximaal twee leerkrachten in te zetten voor één groep.
Indien bij ziekte, studieverlof, e.d vervanging noodzakelijk blijkt, wordt altijd eerst gezocht naar een interne oplossing. Mocht dat niet realiseerbaar zijn, dan wordt er geprobeerd een vervanger van buiten de school aan te trekken.
5.1. Samenstelling van het team
Ons team kent de volgende functies:
- Groepsleerkracht: verantwoordelijk voor het lesgeven en het eerste aanspreekpunt voor u als ouder.
- Gymleerkracht: verzorgt alle gymlessen
- Onderwijsassistent: ondersteunt de leerkrachten op onderwijskundig gebied
- Intern begeleider: verantwoordelijk voor het zorgbeleid in de school
- Conciërge: belast met de zorg voor het gebouw en de praktische ondersteuning van de leerkrachten
- Adjunct-directeur: geeft naast de directeur leiding aan de de school en, indien nodig, vervangt zij deze.
- Directeur: naast de dagelijkse gang van zaken, hoofdzakelijk belast met de verantwoordelijkheid t.a.v. beleidsmatige aspecten, zoals inhoud van het onderwijs, personeels- en leerlingaangelegenheden, financiële zaken en externe contacten
5.2. Opleiden in de school
Geregeld lopen studenten van de PABO stage op onze school. De stage is een wezenlijk onderdeel van hun opleiding. Uiteraard houdt de groepsleerkracht de eindverantwoordelijkheid voor de groep.
OidS (Opleiden in de school) is de benaming voor de werkwijze en de organisatievorm waarin we binnen CSG De Waard PABO-studenten binnen hun praktijk begeleiden.
Naast PABO-studenten zijn er op onze school ook stagiaires van de opleiding Onderwijsassistent (MBO).
Middels de weekbrief van de leerkracht wordt u geïnformeerd of er in de groep van uw kind een stagiair geplaatst is.
5.3. Goed om te weten
De leerkrachten die op onze school werkzaam zijn, zijn zich bewust van de verantwoordelijkheid die zij op zich genomen hebben door op een 'bijzondere' school te gaan werken. Zij proberen het Evangelie, de Blijde Boodschap van onze Heer, aan de leerlingen door te geven en daar zelf een voorbeeld in te zijn.
Ook onderwijsmensen zijn niet volmaakt. Dus loopt er eens iets mis, schroom dan niet om daarover met ons in gesprek te gaan. Mocht u vragen hebben over onderwijskundige zaken of over de begeleiding van uw kind(eren), dan bent u altijd welkom op school om daarover met de leerkrachten van gedachten te wisselen.
6. De ouders
We vinden een goede samenwerking tussen school en ouders erg belangrijk, omdat we samen verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van uw kind.
6.1. Medezeggenschapsraad (MR)
In de Medezeggenschapsraad (MR) zijn enerzijds de ouders en anderzijds het personeel vertegenwoordigd. Samen wordt het (voorgenomen) beleid besproken. De MR heeft hierin advies- of instemmingsrecht.
De MR bestaat uit 6 personen: 3 ouders en 3 personeelsleden. De zittingsduur is 3 jaar; deze periode kan met maximaal 3 jaar verlengd worden. Op verzoek van de MR woont de directeur (een deel van) elke vergadering als adviserend lid bij.
De MR vergadert ongeveer 5x per jaar. Deze bijeenkomsten zijn openbaar.
Heeft u vragen en/of opmerkingen voor de MR dan kunt u zich richting tot de MR via mr.deparel@csgdewaard.nl
6.2. Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR)
Beleidsvoornemens van het bestuur van CSG De Waard worden op basis van het reglement ter advisering of ter instemming voorgelegd aan de Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad (GMR). Alle bovenschoolse zaken worden dus besproken in de GMR, terwijl schoolzaken op het niveau van de MR worden behandeld. De GMR bestaat uit 8 personen, 4 ouders en 4 personeelsleden.
6.3. Ouderraad (OR)
De leden van de Ouderraad nemen de leerkrachten veel werk uit handen o.a. bij de voorbereiding en uitvoering van feesten en sport- en speldagen, afscheid groep 8 enz. Zonder hun inzet zouden deze activiteiten niet mogelijk zijn. Bij de activiteiten van de ouderraad worden vaak andere ouders betrokken. De ouderraad vergadert ongeveer 5x per jaar. Deze bijeenkomsten zijn openbaar.
De OR kunt u bereiken via or.deparel@csgdewaard.nl
6.4. Informatie
Om als ouder betrokken te zijn bij het onderwijs van uw kind, is het belangrijk dat we u informeren.
Dit doen we via de volgende informatiekanalen:
- Deze schoolgids
- Aan het begin van het schooljaar wordt voor de ouders van de groepen 3 en 8 een informatieavond gehouden. Ook krijgen alle leerlingen een informatiebrief mee met specifieke informatie over het leerjaar waarin ze dan zitten.
- Aan het begin van het schooljaar zijn er startgesprekken voor de ouders en leerlingen van de groepen 1 t/m 8.
- In november en juni/juli zijn er facultatieve oudergesprekken.
- In februari zijn de voortgangsgesprekken voor ouders en leerlingen.
- Het schoolplan (beschikbaar op de website)
- Het schoolrapport (2x per jaar)
- Het ouderportaal. Dit is een digitaal platform waar u als ouders alle toetsresultaten kunt terugvinden. Ook de verslagen van gesprekken met de ouders, of eventueel derden zijn hier beschikbaar.
- 2-wekelijks ontvangt u een nieuwsbrief vanuit de directie. Deze wordt digitaal verzonden naar het e-mailadres dat de ouders hebben opgegeven
- Parro. Dit is een ouderapp gekoppeld aan ParnasSys.
Gescheiden ouders dragen zelf de verantwoordelijkheid om informatie met elkaar te delen. Mocht dit, om wat voor reden dan ook, niet lukken, kunt u bij school terecht.
Voor algemene vragen kunt u ook terecht bij Ouders en Onderwijs, dé vraagbaak voor ouders met kinderen in de schoolgaande leeftijd (www.oudersonderwijs.nl). Ouders kunnen met vragen over school en het onderwijs aan hun kind contact met hen opnemen. Gratis en onafhankelijk.
Het is in het belang van het kind dat de relatie tussen ouders en de school goed is. Als hierover vragen zijn, is Ouders & Onderwijs er ook voor informatie en advies. Voor ouders én voor medezeggenschapsraden. Zij bieden een luisterend oor, geven informatie over rechten en plichten en tips om met school het goede gesprek aan te gaan over de vraag of zorgen die er zijn.
6.5. Ouderbetrokkenheid
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de betrokkenheid van ouders op het onderwijs van hun kind een positief effect heeft op de werkhouding, de onderwijsresultaten en het welbevinden van hun kind.
Het is van belang dat een kind ervaart dat ouders en school op één lijn zitten. Als dat, om welke reden dan ook, niet lukt, ga dan hierover in gesprek met de leerkracht.
Bij veel onderwijsactiviteiten kunnen we de hulp van ouders goed gebruiken. Meldt u aan als u hier iets kan betekenen!
6.6. Ouderparticipatie
Wij zijn ieder jaar opnieuw blij met alle (groot)ouders die helpen bij allerlei activiteiten. Zonder deze hulp kunnen we al deze activiteiten niet meer organiseren. U kunt hierbij denken aan:
- excursies
- overblijven
- praktische verkeerslessen
- cultuuractiviteiten
- sport-en speldag (Koningsspelen)
- en dergelijke
Als u denkt dat u hierbij kunt helpen, dan kunt u zich op school aanmelden.
6.7. Ouderbijdrage
Voor een aantal activiteiten buiten de lessen om ontvangen we geen vergoeding van de rijksoverheid. Het gaat dan om de kerst- en paasviering, het sinterklaasfeest, de Koningsspelen e.d. Daarom vragen we van de ouders/verzorgers een vrijwillige bijdrage. Kinderen van ouders die de vrijwillige bijdrage niet kunnen of willen betalen worden niet uitgesloten van deze activiteiten.
Dit bedraagt € 17,50 per kind met een maximum van €35,- per gezin. Aan het begin van het schooljaar ontvangt u per mail een betalingsverzoek. Desgewenst kunt u het bedrag in termijnen voldoen. Voor kinderen die gedurende de loop van het cursusjaar op school komen of vertrekken wordt een evenredig deel verrekend.
6.8. Doe-Mee-Portemonnee
Alles wordt duurder. De ouderraad kan zich goed voorstellen dat het lastig kan zijn om extra kosten zoals traktaties, knutselen aan surprises of het afscheidsfeest van groep 8 te betalen. Dit is de reden dat ze sinds afgelopen schooljaar de Doe-Mee-Portemonnee hebben. Wilt u gebruik maken van de Doe-Mee-Portemonee? Geef het door aan de leerkracht en hij/zij kan een anoniem verzoek indienen. De ouderraad wil graag dat iedereen mee kan doen.
6.9. Oudergebedsgroep
Elke vrijdag van 8.30 tot 9.00 uur komt de oudergebedsgroep samen. Dit vanuit de overtuiging dat voorbede voor de school, de leerlingen en het team, een positieve ondersteuning geeft aan het welzijn van de leerkrachten en de ontwikkeling van onze kostbare kinderen. Van harte welkom om (een keer) mee te bidden (ook met kleine kinderen)! Heeft u vragen, neem gerust contact op met Veneranda (078-6742496) of Heleen (06-29 56 89 77).
7. De ontwikkeling van het onderwijs in de school
Wij werken planmatig aan de ontwikkeling van de school. Kijkend naar onze visie formuleren we doelen, waaraan we, verspreid over 4 jaar, gaan werken. Deze doelen worden weggezet in een schoolplan en worden cyclisch geëvalueerd en aangepast waar nodig.
Daarnaast zetten we regelmatig vragenlijsten uit bij zowel ouders, leerlingen en het team. De van daaruit komende aandachtspunten kunnen ook meegenomen worden in het schoolplan.
Het schoolplan 2023-2027 kunt u vinden op de website.
Om de opbrengsten van het onderwijs in onze school goed te kunnen volgen worden de leerresultaten regelmatig getoetst en geanalyseerd. Jaarlijkse evaluatie van ons onderwijs en onze zorg voor de kinderen leidt, waar nodig en mogelijk, tot aanpassing van ons onderwijsaanbod.
7.1. Brede ontwikkeling
Onder het motto 'Elk talent telt' willen we in ons onderwijsaanbod ook ruimschoots aandacht geven aan de creatieve vakken en culturele vorming.
Talentontwikkeling wordt geïntegreerd binnen de verschillende vakken, dat betekent dat we linken gaan leggen tussen thema’s en de creatieve verwerking in de breedste zin van het woord……. van onderzoek, ontwerp tot een bezoek aan een bedrijf, natuurpaden, musea, theatervoorstellingen enz.
We werken ook met de methode Blink, waar door middel van verschillende thema’s verschillende talenten aan bod komen. Denk aan het ontwikkelen van een beleefmuseum , het maken van een historische selfie,koken van wereldgerechten, fotografie, figuurzagen, schilderen, werken met textiel enz.
Naast deze talenten binnen de methode Blink komen ook handvaardigheid, tekenen muziek, drama en bewegingsonderwijs aan bod. Deze laatste drie vakken worden gegeven door vakleerkrachten.
Aanbod van ouders/grootouders om kinderen kennis te laten maken met bepaalde technieken, het laten ervaren van verschillende beroepen zou ook heel goed passen binnen onze missie van talentontwikkeling. Heeft u ideeën hieromtrent dan horen wij graag van u. U kunt dit doorgeven aan de leerkrachten of via deparel@csgdewaard.nl
We doen ook mee aan 'Kijkkunst' van Kunstgebouw, waarbij de kinderen van een dans-, theater- of muziekvoorstelling kunnen genieten, of van beeldende kunst in de klas.
Ook proberen we gedurende de schoolloopbaan van het kind een aantal keer een museum te bezoeken.
Elk jaar organiseren we met de Kinderboekenweek een aantal leuke activiteiten, zoals een kleedjesmarkt, verhalenverteller, bezoek aan de kinderboekenwinkel.
7.2. Expliciete Directe Instructie (EDI)
In het schooljaar '24-'25 zal het team een aantal dagdelen een scholing m.b.t. EDI volgen.
Een EDI-les is als volgt opgebouwd:
- Lesdoel. Dit doel wordt expliciet met de kinderen gedeeld; door voor te lezen of op het bord te schrijven.
- Activeren van voorkennis. De leerlingen krijgen een opdracht die aansluit bij de te geven les, maar daarvoor ze de benodigde kennis al in huis hebben.
- Onderwijzen van het concept.
- Onderwijzen van de vaardigheid.
- Belang van de les.
- Begeleide inoefening. De leerlingen nemen het toepassen van de leerstof over. Ondertussen controleert de leerkracht telkens of ze het correct doen en begrijpen.
- Lesafsluiting. De leerlingen maken opdrachten of beantwoorden vragen om te laten zien dat ze het lesdoel beheersen. Daarna mogen ze pas zelfstandig inoefenen.
- Zelfstandige verwerking.
- Verlengde instructie. De leerlingen waarbij bij de lesafsluiting bleek dat ze het lesdoel nog niet voldoende beheersen, krijgen een verlengde instructie van de leerkracht.
7.3. Gezonde school
De Parel is gecertificeerd als Gezonde School. Wij hebben dit certificaat ontvangen op het gebied van 'Welbevinden'. Wij hebben aangetoond interventies in te zetten, die bijdragen aan een positief pedagogisch klimaat.
We werken o.a. met Kwink, een methode op het gebied van sociaal emotioneel leren (SEL). Deze digitale methode sluit goed aan bij de belevingswereld van het kind.
Daarnaast hanteren we, als team, algemene regels voor in het gebouw en voor de omgang met elkaar en zijn we ons bewust van onze voorbeeldfunctie hierin.
Een andere interventie die wij inzetten is Taakspel. Het doel van Taakspel is dat onrustig en storend gedrag afneemt. Hierdoor kunnen de leerlingen en de leerkracht efficiënter en taakgerichter werken. De leerkracht geeft tijdens het spelen van Taakspel complimenten en negeert ongewenst gedrag. Zo ontstaat er meer structuur in de klas en een prettiger klassenklimaat.
8. De resultaten van het onderwijs in de school
Om te blijven streven naar goede resultaten van het onderwijs in de school hebben wij voor De Parel schoolnormen opgesteld. De schoolnormen zijn ambitieus gesteld, worden per vak vastgesteld en kunnen ieder jaar bijgesteld worden. Gaandeweg de schoolcarriere van uw kind proberen we het onderwijs zo te organiseren dat we de schoolnormen halen. Op deze manier blijven we als school scherp en kunnen we doelgericht les bieden, uiteraard wel kijkend naar de onderwijsbehoefte van het kind.
Leerlingen aantal:
Het schooljaar '24-'25 starten we met ongeveer 185 leerlingen
8.1. Uitstroom
Het afgelopen jaar gingen de leerlingen van groep 8 naar het volgende vervolgonderwijs:
VMBO basis/kader | 10 |
MAVO | 3 |
MAVO/HAVO | 1 |
HAVO | 1 |
HAVO/VWO | 6 |
VWO | 2 |
8.2. Resultaten eindtoets
De resultaten van de individuele leerlingen worden vastgelegd in het leerlingvolgsysteem en met de ouders gedeeld. In paragraaf 3.9 'De overgang van leerlingen naar het voortgezet onderwijs' is al genoemd dat de resultaten van de eindtoets niet bepalend zijn, maar wel meegenomen worden in het schooladvies. Het is ook voor de school belangrijk, want de IEP-eindtoets geeft aan hoe het schoolgemiddelde zich landelijk en regionaal verhoudt t.o.v. andere scholen. Op onze school doen alle leerlingen aan de eindtoets mee.
De scores van de Eindtoets IEP van laatste 5 jaren:
(in juni '20 is geen Eindtoets afgenomen ivm Corona)
2024 | 78,2 |
2023 | 80,6 |
2022 | 81,8 |
2021 | 82,3 |
2020 | Geen eindtoets i.v.m. Corona |
8.3. Schooladvies
In een overleg met de leerkrachten van groep 6, 7 en 8 en de Kwaliteitscoördinator wordt het schooladvies van de leerlingen van groep 8 bepaald. We letten daarbij op de leerling zelf als persoon, wat de leerling graag wil en kan, de sociaal-emotionele kant, de werkhouding, de motivatie, het gedrag, het zorgdossier en de resultaten van de (niet)methodetoetsen.
Wanneer een kind tijdens de doorstroomtoets een hoger schooladvies krijgt, maken wij een heroverweging. Bij enkele uitzondering stellen we het advies niet bij. Dit onderbouwen wij naar de ouders middels bovenstaande onderwerpen. Deze onderbouwing wordt in het leerlingvolgsysteem ParnasSys genoteerd. Wanneerde ouders het niet eens zijn met het advies van de school kunnen ze bezwaar aantekenen.
Tenslotte komt het schooladvies in de Plaatsingswijzer te staan. Het schooladvies is als een jas die op dat moment het beste bij de leerling past.
In schooljaar 2023-2024 verandert het volgende:
- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.
- Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
9. Organisatorische zaken
In dit hoofdstuk geven we u allerlei praktische informatie over het reilen en zeilen op school. Heeft u meer informatie nodig? Dan horen we dat graag van u.
9.1. Klassenverdeling
Behalve bij de kleuters hebben wij enkelvoudige groepen.
Groep | Leerkracht(en) |
1/2A | Marjo van Everdingen (ma t/m vr) |
1/2B | Marianne Mudde (ma, di, wo om de week) Reny Leep (wo om de week, do en vr) |
1/2C | Claske Lekala (ma, di, wo) Winnie van Prooijen (ma, do, vr) |
3 | Sarian Hoogenboezem (ma, wo om de week, do,vr) Christine van Trigt (di en wo om de week) |
4 | Angelique de Boer (ma t/m do) Kirsten Loef (vr) |
5 | Sigrid Kranenburg (ma t/m wo) Claske Lekala (do en vr) |
6 | Margret Graafland (ma t/m wo) en Yvonne Verschoor (do en vr) |
7 | Francien Rijkers (ma t/m wo) en Anita Buitendijk (do en vr) |
8 | Bert Priem (ma t/m vr) |
9.2. Schooltijden
maandag | 8.30 - 12.00 uur | 13.15 - 15.30 uur |
dinsdag | 8.30 - 12.00 uur | 13.15 - 15.30 uur |
woensdag | 8.30 - 12.15 uur | |
donderdag | 8.30 - 12.00 uur | 13.15 - 15.30 uur |
vrijdag | 8.30 - 12.15 uur | |
Om 8.25 en 13.10 uur gaat de 1e bel. De schooldeuren gaan open. De kinderen lopen dan zelfstandig de school binnen. Om 8.30 en 13.15 uur start de les.
Voor 8.15 en 13.00 uur is er geen toezicht op het plein. U bent dan zelf verantwoordelijk voor uw kind.
Na schooltijd lopen de kinderen zelfstandig naar buiten. De kleuters en groep 3 worden hierbij begeleid door de leerkracht. De kleuters komen iets eerder naar buiten dan de andere groepen, zodat zij daar geen hinder van ondervinden.
Kinderen die ver weg wonen, mogen op de fiets naar school komen. Voor schade aan de fietsen kan de school niet aansprakelijk gesteld worden!
We dringen er op aan dat u uw kind(eren) zoveel mogelijk lopend of fietsend komt brengen en halen. Zo oefent uw kind dagelijks als actieve verkeersdeelnemer.
9.3. Vakantierooster 2024-2025
Studiedag 1 | 25-sep-24 | ||
Herfstvakantie | 28-okt-24 | t/m | 1-nov-24 |
Lesvrije middag | 5-dec-24 | ||
Kerstvakantie | 23-dec-24 | t/m | 3-jan-25 |
Lesvrije middag | 11-feb-24 | ||
Voorjaarsvakantie | 24-feb-25 | t/m | 28-feb-25 |
Studiedag 2 | 3-mrt-25 | ||
Meivakantie | 18-apr-24 | t/m | 5-mei-25 |
Hemelvaart | 29-mei-25 | t/m | 30-mei-25 |
Studiedag 3 | 2-jun-25 | ||
Pinksteren | 9-jun-25 | ||
Studiedag 4 | 4-jul-25 | ||
Zomervakantie | 21-jul-25 | t/m | 29-aug-25 |
9.4. Tussenschoolse opvang (TSO)
De Tussenschoolse opvang wordt gerund door vrijwilligers. Drie keer in de week staan zij klaar om de kinderen die op school overblijven, te begeleiden. Door de inzet van deze vrijwilligers is het mogelijk om de tarieven laag te houden. Er zijn drie mogelijkheden:
- Een kind blijft incidenteel over. Dat kost dan € 2,-
- Een kind blijft regelmatig over. Dan koopt u een strippenkaart voor 10x. Deze kaart kost € 15,- (dus € 1,50 per keer). De strippenkaart blijft op school onder beheer van de TSO.
- Een kind blijft elke week één of meerdere dagen over. Dan is de voordeligste oplossing om een abonnement te nemen. Per kind per dag per schooljaar betaalt u dan € 40,- Dus bij 2 of 3 dagen per week € 80,- of € 120,- per schooljaar per kind.
Voor de betaling van alle opties ontvangt u een betalingsverzoek per mail.
Bij niet-gebruik (ziekte, toch een keer thuis eten o.i.d.) vindt er geen restitutie plaats.
Aanmelding voor de TSO (optie 3) gaat middels een inschrijfformulier. Mocht uw kind op een afgesproken dag niet komen of een keer extra komen, wilt u dit dan melden? Zo kunnen we het overzicht goed behouden. Dat kan telefonisch bij de conciërge (8.00 - 8.30 uur), per mail: tso.deparel@csgdewaard.nl of middels een ondertekend briefje.
De coördinatie van het overblijven is in handen van Veneranda Schippers. Mail: tso.deparel@csgdewaard.nl.
9.5. Buitenschoolse opvang (BSO) en kinderdagverblijf (KDV)
CSG De Waard werkt samen met kinderopvangorganisatie Kibeo.
Er is een kinderdagverblijf voor kinderen van 0 t/m 4 jaar en BSO in onze school (voor- naschoolse opvang).
Als u gebruik wilt maken van één van deze mogelijkheden kunt u met hen contact opnemen via 06-38291339 of parel@kibeo.nl
9.6. Bewegingsonderwijs
Op De Parel worden de gymlessen verzorgd door een vakleerkracht.
De kinderen van groep 1 en 2 gymmen in onze eigen speelzaal. Voor deze les is geen speciale gymkleding nodig. Wilt u op de gymdag wel voor gemakkelijke kleding zorgen. Gymschoenen mogen gedragen worden, maar op blote voeten meedoen mag ook.
De groepen 3 t/m 8 gymmen in sportcentrum LACO. Het is fijn als ook hier bij de jongsten aan gemakkelijke kleding gedacht wordt. De leerlingen van de groepen 3 t/m 8 moeten gymkleding dragen en ook gymschoenen zijn verplicht. In verband met de veiligheid is het aan te bevelen sieraden e.d. op de gymdag thuis te laten.
Het gymrooster ziet er als volgt uit: Nog aanpassen
Groep | Dagdeel | Locatie |
1/2A | maandagochtend | school |
1/2B | maandagochtend | school |
1/2C | maandagochtend | school |
3 | donderdagmiddag | LACO |
4 | donderdagmiddag | LACO |
5 | donderdagochtend | LACO |
6 | donderdagochtend | LACO |
7 | woensdagochtend | LACO |
8 | woensdagochtend | LACO |
10. Praktische informatie
Hieronder volgen een aantal praktische afspraken.
10.1. Regels en afspraken
Op school hebben we duidelijke regels en afspraken opgesteld. Er zijn regels voor in en om het gebouw:
In dit gebouw:
- storen we geen anderen
- houden we alles netjes
- lopen we rustig
- gebruiken leerlingen geen mobiele telefoon
- dragen we geen petjes, mutsen of capuchons
- houden we ballen vast
Ook hebben we de regels van de maand. Deze zijn vooral gericht op de omgang met elkaar.
- Wij zijn rustig op de gang en in de klas.
- Er is er één die praat en we luisteren naar elkaar.
- Wij luisteren naar alle juffen en meesters.
- We zijn aardig en beleefd tegen elkaar.
- Stop = stop en ruzie lossen we samen op.
- Wij zorgen ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn en zich prettig voelt op school.
- Wij zijn voorzichtig met onze spullen en die van een ander.
- Wij zorgen ervoor dat de juffen en meesters goed les kunnen geven.
- We zijn verantwoordelijk voor ons eigen gedrag.
- Houden we ons aan de afspraken dan is het fijn om op De Parel te zijn.
10.2. Website en App
10.3. Facebook
Het actuele nieuws en foto’s kunt u volgen via onze Facebookpagina:
https://www.facebook.com/deparelstrijen
10.4. Mobiele telefoons en smartwatches
Vanaf schooljaar 2024 – 2025 is het ook in het primair onderwijs en het (voortgezet) speciaal (basis)onderwijs niet meer toegestaan om mobiele telefoons, tablets en smartwatches te gebruiken in de klas.
Bij ons op school geldt al de regel dat mobiele telefoons niet in werking mogen zijn en in de gang in de tas/jas blijven.
Vanaf dit schooljaar geldt dit dus ook voor de smartwatches/tablets, ook deze zijn niet toegestaan in de klassen en blijven op de gang in de tas/jas.
School is niet verantwoordelijk voor verlies of schade aan mobiele telefoons/smartwatch/tablet.
10.5. Huiswerk
Vanaf groep 5 geven we structureel huiswerk op. Dit levert extra oefentijd op, maar is ook belangrijk als voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Zo wennen de kinderen er aan om thuis regelmatig schoolwerk te maken. Globaal ziet het er als volgt uit:
groep 5: | 1 keer per week |
groep 6: | 1 à 2x per week |
groep 7: | minimaal 2x per week |
groep 8: | minimaal 3x per week |
10.6. Verkeerseducatie
Onze school vindt de verkeersveiligheid van onze kinderen belangrijk en heeft er daarom voor gekozen het programma ‘School op Seef’ te volgen. Vanaf 2014 zijn wij een gecertificeerde School op Seefschool. Iedere 3 jaar moeten wij aantonen dat wij nog voldoen aan de eisen die hieraan gesteld worden en dit label opnieuw behalen. Hiervoor wordt een Schoolactieplan gemaakt, waarin de aanpak en organisatie, de ouderbetrokkenheid bij het verkeeronderwijs en informatie over de schoolroutes en schoolomgeving wordt vastgelegd.
Naast de theorielessen worden er ook praktische lessen gegeven aan alle groepen. Soms op de parkeerplaats bij school, soms ook op andere plaatsen in het dorp. Hierbij krijgen wij hulp van ouders die de lessen ondersteunen en/of coördineren. Meer informatie vindt u op www.schoolopseef.nl
In groep 7 wordt het verkeersexamen afgenomen. Dit bestaat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte.
10.7. Leerlingenraad
Wij vinden het belangrijk dat kinderen meedenken en meepraten over wat speelt binnen de school. Daarom hebben we op school een leerlingenraad. Vanaf groep 6 worden er twee leerlingen per groep afgevaardigd. De leerlingenraad komt een aantal keer per jaar bij elkaar. Tijdens de overleggen worden er onderwerpen besproken, die door de leerlingen zelf of door het team zijn ingebracht. Ook hiermee geven we vorm aan een stukje burgerschap, waarbij onder andere overleggen, argumenteren, rekening houden met een ander belangrijke vaardigheden zijn.
10.8. Verjaardagen in de familie
Voor de verjaardagen van ouders en grootouders mogen de leerlingen van de groepen 1 en 2 iets maken. Wilt u de bewuste data tijdig via de mail doorgeven aan de leerkracht. Uw kind heeft dan ruimschoots de tijd om de verrassing te maken.
10.9. Verjaardagen personeel
De verjaardagen van het personeel worden met de desbetreffende groep gevierd. De kinderen mogen die dag verkleed naar school komen.
10.10. Tussendoortje
Wij willen het eten en drinken van gezonde voeding stimuleren. In dat kader geldt de afspraak dat er ’s morgens als pauzehap uitsluitend fruit, groente of brood gegeten wordt.
10.11. Trakteren op school
Als uw kind jarig is, mag het op school trakteren. Het wordt op prijs gesteld als de traktatie aansluit bij een gezonde voeding.
In de groepen 1 en 2 mogen ouders/verzorgers op de verjaardag ‘s ochtends de viering bijwonen van 8.30 tot 8.45 uur. Dit kunt u vooraf met de leerkracht afstemmen.
Het is de bedoeling dat alleen de leerlingen en de leerkracht in de eigen groep getrakteerd worden. De traktatie mag voor schooltijd binnengebracht worden.
10.12. Schoolreis
Eén keer per jaar gaan de groepen 1 t/m 7 op schoolreis.Aan een schoolreis zijn altijd kosten verbonden en daarom vragen wij aan de ouders een vrijwillige bijdrage om de kosten te dekken. Wij zijn verplicht om dit een vrijwillige bijdrage te noemen, maar zonder bijdrage van ouders is het niet mogelijk om een
schoolreis voor de kinderen te organiseren. Het grootste deel van de kosten zit in het huren van de bus.
De groepen 1 en 2 bezoeken een locatie in de buurt en worden daar met auto’s naar toe gebracht. Voor de kinderen van groep 1 is de schoolreis niet verplicht.
10.13. Schoolkamp
Groep 8 gaat 3 dagen op kamp. Dit is voor veel kinderen één van de hoogtepunten van hun basisschoolperiode. Tijdens deze dagen wordt het groepsgevoel extra gestimuleerd en is voor velen een mooie herinnering. De kosten hiervoor zijn ongeveer €110,-. Dit bedrag kan ook in termijnen betaald worden. Hiervoor ontvangen de ouders van de leerlingen van groep 8 een betaalverzoek.
10.14. Sport en spel
Ieder jaar doen we voor de meivakantie mee met de Koningsspelen.
Indien mogelijk worden er ‘s winters schaatsactiviteiten gehouden.
Andere jaarlijkse sportevenementen zijn schoolkorfbal en schoolvoetbal. Deze activiteiten zijn op woensdagmiddag en zijn daarom niet verplicht.
Bij buitenschoolse activiteiten en schoolreizen maken de leerlingen gebruik van een schoolshirt. Dit shirt moet altijd direct de volgende dag ongewassen bij de shirtjescommissie ingeleverd worden. Voor kapotte shirtjes dient € 5,- vergoeding betaald te worden.
10.15. Schoolfotograaf
Ieder schooljaar komt een fotograaf individuele en groepsfoto’s maken. U bent vrij om van het aangeboden pakket te kopen wat u wilt.
10.16. Dodenherdenking
Onze school heeft het herdenkingsmonument voor de Joodse oorlogsslachtoffers in Strijen geadopteerd. Jaarlijks zijn in pricipe de leerlingen van groep 7 betrokken bij de dodenherdenking op 4 mei. Lukt het, in verband met de meivakantie niet om voldoende leerlingen van groep 7 erbij te betrekken, dan zullen ook leerlingen uit groep 6 en/of 8 meewerken.
10.17. Goede doelen
Er is veel nood in de wereld. Ver weg en dichtbij. Meestal kunnen we niet direct helpen en voelen we ons machteloos. Vaak kunnen we echter wel de helpers helpen. Daarom komen we regelmatig in actie voor een goed doel. Zo leren kinderen betrokken te zijn op medemensen die hulp nodig hebben en leren ze mensen en organisaties kennen die hulp bieden.
Uw bijdrage kunt u uiteraard zelf vaststellen. Bij de keuze van een goed doel wordt ook de leerlingenraad betrokken.
10.18. Verzekering
CSG De Waard heeft voor alle scholen een aansprakelijkheidsverzekering afgesloten bij de Besturenraad Protestants Christelijk Onderwijs. Deze verzekering dekt schades die ontstaan als gevolg van nalatig handelen van de school. Het is dus niet zo dat deze verzekering alle schades dekt die tijdens schooltijd ontstaan. Vaak vallen schades onder de verzekering van de ouders van een leerling. Indien u twijfelt, kunt u contact opnemen met het bestuurskantoor (0186-621461).
11. Gezondheid en welbevinden
Tot het takenpakket van de basisschool hoort ook het bevorderen van gezond gedrag. Daarom zien we het belang van goede lessen bewegingsonderwijs en werken we graag mee om kinderen te laten kennismaken met diverse sporten en spelen we regelmatig in op landelijke en regionale campagnes. Gezonde voeding nemen we mee in de afspraken van het tussendoortje en b.v. kooklessen en excursies op het gebied van eten.
Het welbevinden van alle kinderen staat centraal. Naast de methode voor sociaal emotioneel leren (SEL) Kwink en de regels binnen de school, heeft de school een schoolondersteuningsplan (SOP) opgesteld, waarin de niveaus van zorg staan beschreven die wij als school kunnen bieden. Dit SOP vindt u ook op de website van De Parel. Daarnaast maken wij gebruik externe ondersteuning wanneer dat accuut of preventief nodig blijkt.
11.1. Medicijnen op school
Als het noodzakelijk is dat leerlingen op school medicijnen gebruiken moeten ouders daarover contact opnemen met school. Na schriftelijke vastlegging van het één en ander kan met de medicijnverstrekking begonnen worden. De ouders blijven verantwoordelijk m.b.t. de houdbaarheidsdatum van de medicijnen. Tevens zijn de ouders verplicht elk nieuw schooljaar de nieuwe leerkracht(en) bij te praten over het medicijngebruik.
11.2. Hoofdluis
Regelmatig het haar van alle kinderen gecontroleerd. Als er hoofdluis wordt aangetroffen dan worden de ouders geïnformeerd. Bij de controle en de verdere procedure worden privacy-aspecten goed in het oog gehouden.
Uit onderzoek is gebleken, dat de luizen alleen van hoofd tot hoofd overgebracht worden en niet via kleding e.d. worden verspreid. Daarom hoeft u na constatering van hoofdluis bij uw kind niet alle knuffels etc. uit te gaan wassen.
Angelique de Boer is de coördinator van de luizenwerkgroep.
11.3. Schoolmaatschappelijk werk (SMW)
Het Schoolmaatschappelijk Werk is er voor vragen met betrekking tot het opgroeien en opvoeden van kinderen. Denk hierbij aan vragen over het gedrag van het kind, moeilijkheden in de thuissituatie, onzekerheid van het kind, als er sprake is van echtscheiding of het overlijden van een dierbare. Ook wanneer er zich op school situaties voordoen die van invloed zijn op het gedrag van uw kind kan zij helpen. De Schoolmaatschappelijk Werker werkt nauw samen met de interne begeleider van de school om de zaken rond het kind goed te laten verlopen. De samenwerking tussen Schoolmaatschappelijk Werk en de school moet leiden tot vroegtijdige signalering van problemen. Zo kan adequate zorg in de school voorkomen dat leerlingen gebruik moeten maken van meer gespecialiseerde hulp buiten de school. Ouders kunnen zelf contact opnemen met Schoolmaatschappelijk Werk of het contact via de interne begeleider of leerkracht laten lopen. Alles gebeurt alleen met de toestemming van de ouders. De schoolmaatschappelijk werker bij ons op school is momenteel Eline Los. Zij is om de week op dinsdagmorgen aanwezig. Als u rechtstreeks een afspraak wilt maken, dan kan dat telefonisch (06-11320163) of per mail (e.los@kwadraad.nl).
11.4. Schoolarts
In groep 2 vindt er een uitgebreid onderzoek plaats door de jeugdarts. U wordt schriftelijk uitgenodigd om bij dit onderzoek aanwezig te zijn. Tevens krijgt u dan het verzoek om een lijst met vragen over de gezondheid en de ontwikkeling van uw kind in te vullen.
Ook in groep 7 ontvangt u een vragenlijst. Eventueel wordt u door de jeugdverpleegkundige opgeroepen voor nader onderzoek. Met gezondheidsvragen en vragen over het welbevinden van leerlingen van groep 1 t/m 4 kunt u terecht bij de jeugdarts en voor leerlingen van groep 5 t/m 8 bij de jeugdverpleegkundige.
11.5. Anti-pestprotocol
11.6. Gedragsprotocol
Om ongewenst en grensoverschrijdend gedrag te voorkomen hanteren we een gedragsprotocol opgesteld m.b.t. de omgang met leerlingen, ouders en collega’s opgesteld. Deze vindt u op de website van De Parel.
11.7. Interne vertrouwenspersoon
De school heeft ook een interne vertrouwenspersoon (Angelique de Boer). Zij is er binnen de school voor iedereen die een klacht heeft over school of iets wat speelt op school. De interne vertrouwenspersoon is aanspreekpunt voor klachten over de schoolsituatie: bijvoorbeeld over (cyber)pesten, intimidatie, roddels, discriminatie, agressie, enzovoorts. De interne vertrouwenspersoon is er voor ouders, leerlingen en collega's. De interne vertrouwenspersoon is geen mediator, maar staat degene die een klacht heeft bij. Zij luistert, neemt het verhaal serieus en helpt de klager de juiste route te volgen.
De interne vertrouwenspersoon is dus een laagdrempelig aanspreekpunt op school bij klachten over de schoolsituatie.
11.8. Moderne media
Computers zijn niet meer weg te denken in het moderne onderwijs. Voor het gebruik van internet worden er jaarlijks afspraken met de leerlingen gemaakt. Ook worden er lessen gegeven die de leerlingen bewust maken van de risico’s.
We hebben er voor gekozen om geen filter toe te passen maar de kinderen op te voeden in verantwoord gebruik. Dan kan het wel eens “fout” gaan, maar dit is dan een concrete aanleiding om met de kinderen in gesprek te gaan. Tot op heden blijkt dit beleid goed te werken.
De moderne media brengen ook het fenomeen van digitaal pesten met zich mee. Soms gebeurt dat onbewust door een ongelukkige opmerking op Facebook, soms ook heel bewust via bijvoorbeeld WhatsApp. In de bovenbouw bezitten steeds meer leerlingen een mobiele telefoon. Op school mag hij niet gebruikt worden, maar daarbuiten doen ze er van alles mee. Als school hebben we hier geen invloed op. U als ouders wel.
Soms krijgen we op school signalen dat er iets mis gaat. Dan gaan we niet alleen met de betrokken leerlingen in gesprek, maar informeren we ook altijd de betreffende ouders. Mocht u zelf signalen oppikken van digitaal pesten waarbij uw kind “slachtoffer” of misschien wel “dader” is, informeert u dan alstublieft de leerkracht. Samen kunnen we digitaal pesten tegengaan en onze kinderen helpen deze media op verantwoorde manier te gebruiken.
12. Leerplicht
Als uw kind ziek is of om een andere reden niet kan komen, is het van belang dat u de leerkracht daarvan op de hoogte brengt. Er zou uw kind op weg naar school immers ook iets overkomen kunnen zijn! Wilt u bij ziekte van uw kind vóór schooltijd bellen? Tel. 078-674 24 96. Wilt u bij artsenbezoek e.d. dit tijdig doorgeven aan de groepsleerkracht. Dit kan via Parro, een e-mail of door naar school te bellen.
Op de eerste schooldag van de maand die volgt op de maand waarin uw kind 5 jaar is geworden, is het leerplichtig. De school is verplicht om ongeoorloofd verzuim te melden bij de Bureau Leerplicht. De onderwijsinspectie gaat hier extra op controleren. Indien blijkt dat de school ongeoorloofd verzuim niet gemeld heeft, kan (een deel van) onze subsidie worden ingetrokken. U begrijpt dat wij dat risico niet willen lopen en dus altijd melding zullen doen.
12.1. Extra vrij voor leerlingen
Volgens de Leerplichtwet bent u als ouder/verzorger verplicht er zorg voor te dragen dat uw kind de school bezoekt. Extra vrij kan dan ook slechts in beperkte mate gegeven worden. U kunt verlof aanvragen via de website van De Parel onder het kopje ouders. Hier vindt u het formulier 'Verlof aanvragen'. Daar vindt u ook de betreffende informatie. De directie zal u, als de wet dat toestaat, toestemming geven en in twijfelgevallen overleg plegen met de leerplichtambtenaar.
Een verzoek om vrijstelling voor gezinsvakantie geheel of ten dele buiten de normale schoolvakanties om, dient uiterlijk één maand voor de aanvang van die vakantie schriftelijk via het aanvraagformulier te worden aangevraagd. De vereiste bewijsstukken (b.v. medische- of werkgeversverklaring) kunt u mailen naar deparel@csgdewaard.nl.
Een verzoek om verlof om een andere reden (bruiloft e.d.) dient uiterlijk één week voor de aanvang van dat verlof aangevraagd te zijn.
Dit alles is van toepassing voor kinderen van 5 jaar en ouder. Als u voor een 4-jarig kind extra verlof wilt, moet u even met de leerkracht van uw kind contact opnemen.
Indien een leerling langdurig en/of regelmatig verzuimt wegens ziekte, kan door de school de jeugdarts of jeugdverpleegkundige worden ingeschakeld. Bij twijfel over de legitimiteit van het verzuim, is de school verplicht hiervan melding te doen bij de leerplichtambtenaar.
12.2. Verzuimbeleid
Op onze school volgen wij het op het gebied van ziekteverzuim en luxe verzuim, het verzuimbeleid van Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten. Wij zijn op grond van de Leerplichtwet en andere wet-en regelgeving verzuim te melden bij LVS (Leerplicht en Voortijdig Schoolverlaten) als er sprake is van:
- vermoedelijk ongeoorloofd verzuim;
- luxe verzuim;
- regelmatig te laat komen.
Voor meer informatie zie website LVS ZHZ
13. Christelijke scholengroep De Waard
Onze school maakt deel uit van stichting Christelijke Scholengroep De Waard. Deze stichting beheert in totaal 16 scholen, waaronder 14 basisscholen, een school voor speciaal basisonderwijs (SBO) en een school voor speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen (ZML). De scholen staan verspreid in de Hoeksche Waard. De nevenvestiging van de ZML-school staat in Middelharnis. Onze scholen worden door ongeveer 2900 leerlingen bezocht. Er werken ongeveer 350 personeelsleden bij CSG De Waard.
Op alle scholen wordt kwalitatief hoogwaardig christelijk onderwijs gegeven. De leerkrachten spannen zich in het beste uit de kinderen te halen. Voor elk kind geldt het voor hem hoogst bereikbare niveau als doelstelling. Onze missie luidt: CSG De Waard, voor bijzonder goed onderwijs! Christelijke Scholengroep De Waard heeft een Raad van Toezicht en een College van Bestuur. Hiermee voldoet de stichting aan de wettelijke bepaling dat er onderscheid moet zijn tussen bestuur en toezicht. Het College van Bestuur vormt het bestuur van CSG De Waard. De heer J. Winters is benoemd als voorzitter a.i. van het College van Bestuur.
13.1. Bestuurskantoor
Het bestuurskantoor is het kantoor van de stichting waar de administratie en de ondersteunende diensten zijn ondergebracht. Vanuit dit kantoor ondersteunt het bovenschools managementteam het College van Bestuur en de scholen. Het bestuurskantoor is gevestigd aan de Maseratilaan 14, 3261 NA Oud-Beijerland, tel. 0186-62 14 61, e-mail: bestuur@csgdewaard.nl
13.2. Klachtenprocedure
Waar samengewerkt wordt, kunnen spanningen ontstaan. Spanningen tussen een leerling of een ouder enerzijds en de schoolleiding, een leerkracht of een ander die bij school is betrokken anderzijds. Natuurlijk bespreekt u een probleem in eerste instantie met de betreffende persoon. Mocht u er met die persoon of de schoolleiding niet uitkomen dan is het mogelijk om de klacht voor te leggen aan de vertrouwenspersoon van onze school, mevrouw Angelique de Boer, zij kan u adviseren over de te volgen procedure.
Als de reeds genoemde gesprekken niet tot goede afspraken leiden, kunt u de klacht schriftelijk voorleggen aan de voorzitter van het College van Bestuur. De procedure vindt u op de pagina https://www.csgdewaard.nl/over-de-waard/klachtenprocedure/
13.3. Vertrouwensinspecteurs
Voor klachten over seksueel misbruik, seksuele intimidatie, discriminatie, fundamentalisme, ernstig fysiek geweld of geestelijk geweld kunt u contact opnemen met een vertrouwensinspecteur van de Inspectie van het Onderwijs.
De vertrouwensinspecteurs zijn alle werkdagen tijdens kantooruren (08.00-17.00 uur) bereikbaar op het nummer: 0900 111 3 111.
13.4. Het houdt niet op, niet vanzelf ……
Als wij een vermoeden hebben dat een leerling mogelijk slachtoffer is van huiselijk geweld en/of kindermishandeling dan handelen wij zoals beschreven staat in de 'Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling'. Deze beschrijft in vijf stappen wat een school kan doen, zoals het aangaan van een gesprek met ouders t/m het inschakelen van hulpverlening. De meldcode ligt ter inzage op de scholen.
13.5. Beeldcoaching
Binnen Stichting CSG De Waard werken we voortdurend aan de professionalisering van leerkrachten en daarmee aan de kwaliteit van het onderwijs. Een vorm van professionalisering is Beeldcoaching. Beeldcoaching is een methode om leraren praktisch te ondersteunen bij de interactie, de didactiek en de klassenorganisatie in de groep.
Het is mogelijk dat uw kind(eren) gedurende het jaar op deze videobeelden komen te staan. Ze zijn alleen voor intern gebruik, worden niet openbaar gemaakt en na een traject gewist. Het protocol met de gedragscode SVIB, waarin de algemene regels over onder andere waardigheid en vertrouwelijkheid worden beschreven, kunt u eventueel opvragen bij de directeur van de school.
Wij gaan ervanuit dat u toestemming geeft de beelden voor bovenstaande doelen te gebruiken. Mocht u bezwaar hebben of meer informatie wensen, dan kunt u contact opnemen met de directeur van de school.
13.6. AVG
Met ingang van 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in werking getreden. Met deze verordening worden de regels rondom de verwerking van persoonsgegevens verder aangescherpt.
Als u uw kind inschrijft op De Parel wordt u gevraagd het formulier AVG in te vullen. Hierop kunt aangeven waar u toestemming voor geeft met betrekking tot de privacygegevens. Jaarlijks wordt u gevraagd of u deze gegevens nog wilt aanpassen.
CSG De Waard en onze school nemen de verantwoordelijkheid voor de privacy en de persoonsgegevens serieus. CSG De Waard en onze school verwerken alleen persoonsgegevens die rechtmatig zijn verkregen (zoals bedoeld in art. 6 van de AVG). Deze persoonsgegevens worden uitsluitend gebruikt ten behoeve van het onderwijs, de ontwikkeling en het welbevinden van de kinderen.Wij gaan zorgvuldig om met informatiebeveiliging en privacy. Meer informatie hierover is te vinden op de website van CSG De Waard.
13.7. Sponsoring
Door CSG De Waard is een beleidsplan Sponsoring opgesteld. Een exemplaar van het geformuleerde beleid kan op school worden ingezien.
13.8. Website
Meer informatie over Christelijke Scholengroep De Waard kunt u vinden op onze website: www.csgdewaard.nl. Tevens is CSG De Waard te vinden op Facebook www.facebook.com/csgdewaard
13.9. Regionale plusklas 'De Kangoeroe'
Met sprongen vooruit!
Ook in het komende schooljaar wordt binnen Christelijke Scholengroep De Waard een regionale plusklas gevormd, genaamd ‘De Kangoeroeklas’. In deze klas wordt onderwijs verzorgd aan hoogbegaafde leerlingen. Deze kinderen denken anders, leren anders, redeneren anders.
Naast uitdaging op cognitief gebied, aangeboden op de basisschool, hebben hoogbegaafde leerlingen behoefte aan contacten met ontwikkelingsgelijken. In de Kangoeroeklas wordt aan deze behoefte tegemoet gekomen. Kinderen kunnen deelnemen als zij gediagnosticeerd hoogbegaafd zijn of een hoge intelligentie hebben én hinder ondervinden van hun eigen begaafdheid.
De leerlingen komen één dagdeel per week bij elkaar en krijgen een speciaal programma aangeboden. Dit programma bestaat uit drie onderdelen:
- Activiteiten gericht op sociaal- emotionele ontwikkeling. Strategische spellen, filosofie, drama, beeldende kunst
- Activiteiten gericht op kennis en vaardigheden. Gezamenlijke en individuele projecten op het gebied van rekenen, taal, waaronder een vreemde taal en
wereldoriëntatie. - Individuele projecten op basis van de eigen keuze van de leerling.
Aanmelden voor de Kangoeroeklas geschiedt via de intern begeleider van de school van uw zoon/ dochter. Er is een Kangoeroegids beschikbaar met daarin gedetailleerde informatie over de gang van zaken.
13.10. Visiedocument van Stichting Christelijke Scholengroep De Waard
Christelijke Scholengroep De Waard heeft een visiedocument opgesteld. Deze kunt u vinden op de website van CSG De Waard . In dit visiedocument staan de kernwaarden, de visie en missie, levensbeschouwelijke identitet\it, onderwijskwaliteit en opvoedings- en vormingskwaliteit beschreven.
Van ouders, medewerkers en bestuurders wordt verwacht dat zij instemmen met dit visiedocument.
14. Adressenlijst
CHRISTELIJKE BASISSCHOOL DE PAREL
Leeuwerikstraat 5
3291 XJ Strijen
Tel.: 078 - 674 24 96
deparel@csgdewaard.nl | |
Website | deparel.csgdewaard.nl |
https://www.facebook.com/deparelstrijen |
14.1. Personeel
Directie: | |
Helma Heesterman-Stam (dir.) | h.heesterman@csgdewaard.nl |
Frieda Tillema (adj.dir.) | f.tillema@csgdewaard.nl |
Intern begeleider: | |
Rebecca Meijnen | r.meijnen@csgdewaard.nl |
Groepsleerkracht: | |
Angelique de Boer | a.deboer@csgdewaard.nl |
Anita Buitendijk-Dorst | a.buitendijk@csgdewaard.nl |
Marjo van Everdingen-Hulshoff | m.vaneverdingen@csgdewaard.nl |
Margret Graafland | m.graafland@csgdewaard.nl |
Sarian Hoogenboezem-Bouman | s.hoogenboezem@csgdewaard.nl |
Sigrid Kranenburg-van der Giesen | s.kranenburg@csgdewaard.nl |
Reny Leep | r.leep@csgdewaard.nl |
Claske Lekala-Bouman | c.lekala@csgdewaard.nl |
Marianne Mudde-de Regt | m.mudde@csgdewaard.nl |
Bert Priem | b.priem@csgdewaard.nl |
Winnie van Prooijen-van der Drift | w.vanprooijen@csgdewaard.nl |
Francien Rijkers-van den Berg | f.rijkers@csgdewaard.nl |
Christine van Trigt-Kruythof | c.vantrigt@csgdewaard.nl |
Yvonne Verschoor-Verzijl | y.verschoor@csgdewaard.nl |
Onderwijsassistent(e) | |
Renate Sprenkels | r.sprenkels@csgdewaard.nl |
Lizette van Leeuwen | l.vanleeuwen@csgdewaard.nl |
Conciërge: | |
Veneranda Schippers | v.schippers@csgdewaard.nl |
Gymleraar | |
Desi Sanderse |
14.2. Medezeggenschapsraad
(mr.deparel@csgdewaard.nl)
Namens de ouders:
Dorine Huisman (voorzitter) |
Rebecca Siebrecht |
Laurens Mol |
Namens het personeel:
Marjo van Everdingen (secretaris) | |
Bert Priem | |
Sarian Hoogenboezem |
14.3. Ouderraad
Email: or.deparel@csgdewaard.nl
Tineke Hamerslag (voorzitter) |
Lida Talma (penningmeester) |
Saskia Duimelaar |
Els Izelaar |
Chantal Andeweg |
Marion Mol |
Anne Margreet Goud |
Monica Verhoef |
14.4. Tussenschoolse opvang
(tso.deparel@csgdewaard.nl)
Veneranda Schippers | 078-6742496 |
14.5. Schoolmaatschappelijk werk (SMW)
Maatschappelijk werkster:
Eline Los | 06-11320163 of e.los@kwadraad.nl |
14.6. Vertrouwenspersoon m.b.t. seksuele intimidatie en klachtenregeling
Interne Vertrouwenspersoon:
Angelique de Boer | a.deboer@csgdewaard.nl |